پنج شنبه ٠١ تير ١٣٩٦  -

شقاق

شقاق انال یک اولسر خطی در کانال انال می باشد که با درد و خونریزی همراه است . شقاق حاد معمولا با درمان محافظتی بهبود می یابد ولی شقاق مزمن اکثرا نیاز به جراحی پیدا می کند .

تعریف شقاق

زخم ناحیه مقعد را شقاق گویند.در تمام سنین حتی شیرخواران مشاهده میشود.این پارگی سبب اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد ودرد میشود.شقاق طبق مقالات خارجی در مرد وزن مساویست ولی جامعه ی ایرانی در زنها بیشتر است.

علایم

درد شدید به هنگام اجابت مزاج،وجود رگه های خون روی مدفوع و کاغذ توالت،خارش،

علایم شقاق عود کننده است تا اینکه با عدم درمان مناسب پایدار میشود.

مدفوع سفت وحجیم،اسهال طولانی

عوامل افزایش دهنده ی خطر

یبوست،بیماری کرون،زایمان،معاینه داخلی مقعد،جسم خارجی،

پیشگیری از شقاق

جلوگیری از یبوست با غذای پرفیبر ومایعات فراوان،رفع دیگر علل از قبیل اسهال

تشخیص

با دیدن زخم در مقعد تشخیص داده میشود.برای رد علل دیگر خونریزی میتوان معاینه داخلی انجام داد.اگر بیمار درد شدید دارد معاینه داخلی مقعد باید تا بهبودی به تعویق بیفتد.

اگرشخص شقاق های متعدددارد یا در محل غیر معمول مثلا سمت چپ یا راست زخم داردباید احتمال بیماریهای دیگر بررسی شود،از قبیل:بیماریهای التهابی روده،سیفلیس،نقص سیستم ایمنی،سل،ایدز،کانسر مقعد.

درمان شقاق

در صورتی که از شروع علایم ۶-۳ هفته گذشته باشد به ان شقاق حاد میگوییم.شقاق حاد در ۹۵٪موارد به درمان دارویی جواب میدهد.

اگر بیش از ۶ هفته از شروع علایم گذشته باشد شقاق مزمن اطلاق میشود و۹۵٪ به درمان دارویی جواب نمیدهد.شقاق مرمن اکثرا حاشیه برجسته داشته فیبروتیک شده وزایده پوستی در انتهای ان دیده میشود.

اصول درمانی

درمان یبوست با رژیم پر فیبر ومایعات وگاهی ملین،کنترل درد،گرم کردن موضع.بی حس کننده های موضعی همراه با کورتیکوستروییدها برای کنترل درد استفاده میشود.اسپاسم اسفنکتر داخلی معمولا با نیتروگلیسیرین ودیلتیازم ۲٪ کاهش میابد.در مواردی که پماد نیتروگلیسیرین موجب سردرد میشود پماد دیلتیازم بهتر است.

از تزریق بوتاگس نیز در درمان شقاق استفاده میشود.

نشستن در لگن اب گرم به مدت ۱۵ دقیقه و۳ بار در روز به کاهش اسپاسم اسفنکتر و درد کمک میکند

درمان جراحی شقاق

در مواردی که شقاق به درمان دارویی جواب ندهد یا بعد از درمان مجددا عود کند توصیه به عمل جراحی یا لیزر میشود.

عمل شقاق

عمل ترجیحی، قطع نسبی اسفنکتر داخلی میباشد که در نتیجه ان فشار استراحت اسفنکتر کاهش یافته وزخم ترمیم میشود.در ۸٪ موارد بعد از این عمل بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع پیش می اید که این درصد در افرادی که به روش های دیگر مثلا دارو درمان میشوند مشابه است

کاربرد لیزر در درمان شقاق

در شقاق حاد میتوان از لیزرهای کم توان برای درمان استفاده کرد.لیزر هفته ای ۳-۲ جلسه و کلا تا ۱۲ جلسه میتواند ادامه یابد.در این روش لیزر به ترمیم زخم و کاهش درد کمک میکند.

در شقاق مزمن که به درمانهای محافظه کارانه جواب نداده است میتوان از لیزرهای پرتوان استفاده کرد.با این نوع لیزر زخم شقاق وزایده پوستی ان برداشته شده وعمل اسفنکتروتومی انجام میشود.

فواید لیزر

چرا استفاده از لیزر  به جراحی باز ارجح است

·         لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم میکند و در نتیجه بیمار بعد از  عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد

·         لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام همل را ترمیم میکند و در نتیجه خونریزی هنگام عمل کاهش میابداین عمل بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است

·         بیمار فقط شب اول استراحت میکند ونیاز به استراحت بیشتر ندارد.

·         بیمار بازگشت سریعتر به محیط کار وزندگی طبیعی خوددارد

·         با این نوع لیزر میتوان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول همزمان را درمان نمود

لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل میشود.قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماریهای ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر میرسد.

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمیزند و مانند کوتر باعث نکروز نمیشود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته وبه اسفنکتر مقعد اسیبی وارد نمیشود.این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد میشود..