يکشنبه ٠٤ تير ١٣٩٦  -

سوال : سلام اقای دکتر خواهر زاده من 8 ماهه است ومدت سه هفته است که اسهال دارد و دکتر متخصص برای درمان او شربت سفکسیم و مترونیدازول و پودر ors تجویزکردند اماخوب نشد و حالا در اسهال او خون دیده می شود لطفا میشه راهنمایی کنید و روش درمان توضیح بدهید ما خیلی نگرانیم اگر سریعتر جواب بدهید ممنون میشم با تشکر

پاسخ : باسلام

مشاهده خون در مدفوع غالبا خطر به حساب آمده و والدین در این حالت سریعا به پزشک مراجعه می کنند. خونریزی ممکن است جزئی یا شدید باشد. ایتدا باید تعیین نمود که آیا رنگ قرمزی که دیده شده واقعا خون بوده یا نه. بایستی رنگ قوام و موقعیت خون نسبت به مدفوع به درستی مشخص شود. خونی که بصورت رگه هائی روی مدفوع را می پوشاند دارای اهمیتی متفاوت با خون موجود در اسهال خونی است. مقدارخون نیز باید معین گردد. از والدین بایستی در مورد درد هنگام دفع مدفوع و یا بیوست سوال شود. آیا درد شکم نیز وجود داشته ؟ آیا تب هم وجود داشته ؟ آیا استفراغ وجود داشته ؟ رنگ واقعی مدفوع چه بوده است؟ به تازگی مریض چه مواد غذائی مصرف کرده ؟ آیا اخیرا خونریزی از بینی وجود داشته ؟ آیا فرد دیگری در خانواده بیمار نمی باشد؟

در معاینه فیزیکی ناحیه مقعد باید معاینه شده و توش رکتال شود. علائم شکم حاد و شواهد ضربات شکمی باید بررسی شوند.علاوه برآن , ادرار نیز باید آزمایش شود زیرا خونی بودن کهنه بچه علاوه بر مدفوع خونی می تواند ناشی از خون در ادرار باشد.

شقاق آنال

حساسیت به شیر

بیماری خونریزی دهنده نوزادی

انترکولیت نکروزان ( NEC )

گاستریت ( ورم معده )

گاستروانتریت(مسمومیت غذائی )

پولیپها

انواژیناسیون( در هم فرورفتن روده ها)

دیورتیکول مکل

کولیت اولسرو و بیماری کرون

سایر علل مدفوع خونی

پروکتیت , استرس اولسر , دوپلیکاسیون , همانژیوما , زخم معده و دوازدهه , پورپورای هنوخ شوئن لاین , التهاب مری و واریسهای مری , بواسیر , جسم خارجی , سندروم اورمیک همولیتیک

درمان بستگی به علت مشکل دارد.