دوشنبه ٠٢ اسفند ١٣٩٥  -

سوال : با سلام
من حدود دو سال است كه به بیماری كولیت مبتلا هستم. بیماری من مواقعی كه شیر می خورم بدتر میشود می خواستم بدانم كه آیا شیر تأثیر نامطلوب بر این مریضی دارد و آیا با پرهیز از خوردن شیر میتوان روند بهبودی كامل در پیش گرفت یا خیر؟

پاسخ : با سلام
در مورد نوع بیماری خود مطلب روشنی بیان نکرده اید . در اصطلاح عامه کولیت روده شامل دو بیماری مجزای کولیت التهابی و کولیت عصبی است . به نظر میرسد منظور شما کولیت عصبی می باشد :
این سندرم قابل معالجه است ولی تصور اینكه این سندرم با یك دوره درمان كاملا بهبود یابد و برای همیشه عود نكند، درست نیست این سندرم سالها می ماند و با استرسها علائم عود خواهند كرد چنانچه بیمار همكاری لازم را با پزشك معالج داشته باشد. می تواند یك زندگی معمولی لذت بخش و موثر، مانند افراد دیگر جامعه، داشته باشد. و در حقیقت هدف درمان هر بیماری دیگر نیز همین است.
بیمار باید به گفته های غیر كارشناسانه افراد غیر مسئول و خرافات توجه نكند و رژیم غذای غیر علمی نگیرد و خودسرانه دارو مصرف نكند. درمان این بیماری چند قسمت اصلی دارد.
الف- مسایل روحی:
شخص مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر بایستی كمتر در معرض عوامل استرس زا قرار گیرد مثلا شغل پر از استرس نداشته باشد، خود بیمار نسبت به عوامل استرس واكنش ملایمی نشان دهند. بایستی تاكید كرد علت اصلی این سندرم روحی نیست بلكه مسایل روحی علائم را تشدید می كنند.
ب- رژیم غذایی:
همه بیماران بخصوص آنهائیكه یبوست علامت اصلی آنهاست رژیم غذایی سرشار از الیاف (فیبر) استفاده كنند. این بدان معنی است كه سالاد و میوه مصرف كنند. نان سبوس دار مانند نان سنگك یا نان خانگی یا نان جو بهتر است نان تهیه شده از آرد بدون سبوس است گرچه عده ای از بیماران با شروع مصرف این رژیم غذایی دچار تشدید علائم می شوند ولی این افراد هم بدانند كه با ادامه این رژیم پس از چند هفته علائم فروكش كرده و بهتر خواهد شد و هرگز بعلت بدتر شدن موقتی علائم این رژیم را كنار نگذارند.
دقت كنید كدام غذاها شما را اذیت می‏كند، از آنها پرهیز كنید. برای مثال خوردن بعضی محصولات لبنی مانند شیر كه می‏تواند ایجاد نفخ كند.
روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید ولی از خوردن غذاهای آبكی مانند آش یا آبگوشت بصورت پرحجم در یك وعده خودداری كنید.
از مصرف زیاد حبوبات (نخود، لوبیا، عدس و لپه) و بقولات ( آجیل و تخمه) پرهیز كنید.
اگر مشكلتان یبوست است غذاهای پرفیبر بخورید ولی برای جلوگیری از ایجاد نفخ به دفعات و با حجم كم این غذاها را استفاده نمایید. فیبرها مدفوع را نرم كرده و باعث عبور آسان آن از روده بزرگ می‏شوند.
از الكل، كافئین و قهوه پرهیز كنید.
مواد غذایی نفخ زا را از رژیم غذایی خود حذف كنید.
غذاهای حجیم و پرچرب را در یك وعده استفاده نكنید. غذاهای چرب مانند كره، غذاهای سرخ شده، زرده تخم مرغ و غیره مصرف نشود افراد مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر بهتر است همانند افراد دیگر جامعه غذاهای معمولی مصرف نمایند و برای آنها غذای ویژه ای در منزل تهیه نشود تا دیگران به عنوان علیل و مریض به آنها نگاه نكنند.
حتی‏الامكان از نوشیدن آب زیاد هنگام غذا خوردن پرهیز شود.
از تند خوری و مصرف با عجله غذا پرهیز شود.
فشارهای روحی را كنترل كنید
فشار روحی و اضطراب یا افسردگی منجر به تشدید علائم روده تحریك‏پذیر می‏گردد. فراگیری اینكه چگونه فشار روحی را كنترل كنیم به بهبود وضعیت مزاجی كمك خواهد كرد. ابتدا علل فشار روحی را در زندگیتان مشخص كنید و راههای تازه برای كنار آمدن با آن را یاد بگیرید. ورزش مرتب راه مهمی برای رهایی از فشار روحی است. همچنین ورزش با بهتر كردن حركات روده‏ای به درمان یبوست كمك می‏كند. در موارد نادری مراجعه به روانپزشك و استفاده از داروهای ضد اضطراب یا افسردگی ضرورت پیدا می‏كند.
ج-داروها:
پزشك معالج بر اساس علائم بیمار داروهای مختلفی ممكن است تجویز كند. اسفرزه بصورت پودر یا دانه در همه بیماران بخصوص آنهاییكه اسهال و یبوست متناوب دارند مفید است گاهی سبوس گندم تجویز می شود. داروهایی مانند كلیدینیوم – سی و یا بلا دونا پ ب و یا داروهائی مشابه آنها موقتا برای كنترل دلدرد تجویز می شود. گاهی داروهای ضد افسردگی به مقدار كم تجویز می شود. شایان ذكر است داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور نیستند. همه داروهای ذكر شده فقط با تجویز پزشك قابل مصرف هستند و مصرف خودسرانه آنها می تواند خطراتی در بر داشته باشد. در سندرم روده تحریك پذیر اسهال هیچگاه خونی نیست. ولی گاهی بعلت یبوست بیمار دچار بواسیر و یا شقاق می شود و در این دو حالت ممكن است خون قرمز روشن همراه با مدفوع شود. در چنین حالتی درمان اختصاصی بواسیر یا شقاق انجام می گیرد.
بیمار مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر بایستی سعی كند روحیه ای شاداب داشته باشد و از اینكه علائم روده ای او مدتهای طولانی تداوم داشته اند دچار یاس نشود زیرا نا امیدی و اضطراب موجب تشدید علائم و ایجاد سیكل معیوب می نماید. سندرم روده تحریك پذیر درمان جراحی ندارد.