پنج شنبه ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٦  -

سوال : چند روزی است دچار بیماری بواسیر خارجی شدم در صورت امكان راه حل های درمان بیماری از طریق دارو و درمان های خانگی و گیاهی را معرفی نمایید .
چه مدت طول می كشد تا این بیماری از طریق درمان خانگی برطرف گردد ؟

پاسخ : با سلام
هموروئید یا بواسیر بزرگ شدن وریدهای مقعدو ضعف جدار مقعد است كه می تواند با التهاب خونریزی و گاهی انسداد رگ توسط لخته خون همراه شودو در برخی افراد استعداد ژنتیكی آن وجود دارد خونریزی ان می تواند بصورت قطره و بعداز اجابت مزاج باشد . معمولا درد ندارد مگر اینكه زخم شود یا انسدادرگ ایجاد گردد. بواسیر بسته به شدت ان درجه بندی می شود یعنی ممكن است فقط خونریزی داشته باشد یا ممكن است بصورت توده ای از مقعد به خارج راه یابد كه شاید خود به خود جا برود یا به كمك دست آن را جا انداخت.
درمان بستگی به شدت بیماری دارد در مراحل اولیه معمولا طبی است ولی مراحل پیشرفته تر نیازمند جراحی می باشد. رعایت برخی مواد كمك كننده است:
باید مانع ایجاد یبوست شد یعنی با استفاده از مواد فیبری مثل نان سبوس دار ،میوه ها و پودر پسیلیوم یا برن باید حجم مدفوع را افزایش داد و ان را نرم كرد. مصرف مایعات كافی نیز ضروری است. توجه داشته باشید كه مصرف میوه های سرد ( پرتقال ، نارنگی ، خیار و...) برای شما مناسب نیست و بهتر است از میوهایی مثل موز ، سیب ، انگور و آب هویج استفاده كنید. در صورت وجود درد می توان از پماد انتی هموروئید و لگن اب گرم استفاده نمود. در صورت وجود خونریزی به متخصص جراحی مراجعه نمائید.