پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦  -

نکاتی درباره التهاب راست روده

توجه به تغذیه و تامین سلامت روانی مبتلایان به التهاب راست روده در درمان این بیماری مفید است.

بیماری التهابی روده (IBD) باعث زخمی شدن و التهاب بستر روده بزرگ و راست روده می ‌شود.

پروکتیت اولسراتیو در همه سنین دیده می شود، اما به طور کلی شروع علایم این بیماری 20 تا 40 سالگی است.

پروکتیت (proctitis) یا التهاب روده راست، یعنی 15 تا 20 سانتی متری انتهای روده، جایی که مدفوع را نگه داری می‌ کند.

این بیماری با یک یا همه ی علائم نظیر خون ریزی از مقعد، تغییر عادت دفع مدفوع، اسهال یا یبوست، زورپیچ، تمایل مداوم و احساس اجباری برای دفع مدفوع، خون، بلغم یا چرک در مدفوع و ترشح مقعدی بلغمی و یا خون بدون مدفوع همراه است.

طبق گزارش معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، بهبودی بیمار و کاهش علائم، گام اول درمان در این بیماری است.

پزشک با بررسی آزمایشات خونی، عکس برداری و آزمایش، آن را تشخیص می ‌دهد و در دوره ی درمان، به تغذیه و سلامت روانی بیمار در طول دوره توجه دارد.

نوع مواد غذایی مصرفی بیمار از یک سو ممکن است، پروکتیت اولسراتیو را آرام یا تشدید کند.

ردگیری پاسخ بدن به غذاهای معین، می ‌تواند به شناختن غذاهایی که وضعیت بدن را بدتر می‌ کنند، کمک کند.

از سوی دیگر، سلامت روانی شامل فشار روحی، استرس و اضطراب ممکن است علایم بیماری را بدتر کند.

داروهای هیدروکورتیزون در کف، تنقیه و یا شیاف از درمان ‌های شایع در این بیماری هستند که از طریق مقعد استفاده می‌ شوند.

آمینو سالیسیلیک اسید به شکل تنقیه یا شیاف است. اگر علایم با درمان های مقعدی کنترل نشوند ممکن است به درمان خوراکی با سولفاسالازین یا کورتیکواستروئیدها نیاز باشد.

گفتنی است، برای بعضی بیماران ترکیب هر دو نوع درمان از طریق شیاف و تنقیه یا ترکیب خوراکی و مقعدی بسیار موثر خواهد بود.